GBV kan återupprätta branschens rykte
Konsumentverket ser positivt på Godkänd Bilverkstad, GBV, och står bakom branschinitiativet. Deras förhoppning är att initiativet ska leda till färre konsumentproblem och att branschen återupprättar sitt rykte.
Det berättar Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket och med ett vakande öga över de konsumenträttsliga frågorna inom bland annat motorbranschen.
– Samarbetet med MRF och SFVF består i att Konsumentverket har fungerat som ett bollplank i framtagandet av Godkänd Bilverkstad. Det innebär att vi har varit med sedan start och haft synpunkter på hur arbetet ska se ut och vilka krav som skulle ställas på verkstäderna. Vi bevakar nu hur arbetet fortlöper för att se om initiativet har den positiva effekt som vi önskar, förklarar Charlotte Söderlund.
Fakta är att verkstadstjänster ligger i topp på det som konsumenter klagar mest på hos Konsumentverket.
– Vi har dock ingen statistik på hur det ser ut specifikt för organiserade verkstäder kontra oorganiserade. Vår uppfattning är dock att de verkstäder som har åtagit sig att följa verkstadens reparationsvillkor också gör det. Det är viktigt för branschens trovärdighet att konsumentklagomålen fortsätter att tas på allvar, säger Charlotte och fortsätter:
– Många klagomål grundar sig i att konsumenter ofta känner sig i ett tekniskt underläge och har svårt att värdera hur väl deras reparation har utförts. Det klagas också en del på att priset i slutändan blir högre än vad konsumenten fått information om.
Enligt Charlotte Söderlund skulle vissa problem kunna lösas genom att verkstaden är noga med vad den kommunicerar till konsumenten samt skriver ner det på arbetsordern. Konsumentverket ser dock att det finns en vilja hos branschen att förbättras och att Godkänd Bilverkstad är ett resultat av det arbetet.
– Vi har till exempel informerat våra vägledare på vår upplysningstjänst ”Hallå konsument” om initiativet. Vi har även lagt in information på Konsumentverkets webbplats om Godkänd Bilverkstad, både i den information som riktar sig mot företagare men även i de sidor som riktar sig mot konsument.
Bilden: Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.