För att en bilverkstad ska kunna bli godkänd enligt våra standarder krävs medlemskap i antingen Svenska Fordonsbranschen (SFB) eller Motorbranschens Riksförbund (MRF). Även detta säkerställer att verkstäderna håller högsta kvalitet och att konsumenten kan känna sig trygg med den service de får.
För en konsument är det viktig att det finns en oantastlig trygghet i att anlita en GBV-verkstad och det finns självklart fall då det blir fel, exempelvis om konsumenten är missnöjd med ett utfört arbete. I första hand ska verkstaden kontaktas men om osäkerhet råder har både MRF och Svenska Fordonsbranschen jurister som ger råd och guidning till de anslutna medlemmarna. Huvudsyftet är alltid att hitta en rimlig lösning men som sista utväg, om samförstånd inte kan uppnås, finns Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För att ARN ska fungera ställer branschföreningarna upp med representanter från fordonsbranschen. En del av medlemsavgiften till MRF och Svenska Fordonsbranschen går således till att få ARN att fungera och ge kunder ett neutralt forum att lyfta tvister. Utöver detta har både MRF och Svenska Fordonsbranschen ett unikt kundskydd kopplat till sitt engagemang i ARN. Alla medlemmar i organisationerna ska följa ARN (förutom ärenden som går till tingsrätten) och för det fall en medlem frångår detta åtagande ersätter MRF eller Svenska Fordonsbranschen konsumenten motsvarande ARN:s beslut. Detta unika kundskydd är kopplat till ett stort engagemang i GBV, och ARN är en viktig pusselbit i helheten med branschstandarden.
För att GBV ska kunna utvecklas behövs MRF och Svenska Fordonsbranschens fortsatta engagemang. En självklarhet är således ett medlemskap i en av dessa föreningar som komplement till GBV-standarden. För den verkstad som inte avser att bidra till utvecklingen och det arbete som utförs av branschföreningarna MRF eller Svenska Fordonsbranschen diskuteras en möjlighet till en högre GBV-avgift, detta för att finansiera arbetet som annars bekostas via branschföreningarna via dess medlemmar.