Tryggare för kunden när verkstaden blir kollad

Tryggare för kunden när verkstaden blir kollad

Begreppet Norrlands-körd, det är inget som Magnus Simonsson, verkstadschef på Bilkompaniet Sigoro i Boden ger särskilt mycket för.

– Nej, det blir kanske lite mindre rost än i Sörlandet, men kölden sliter ändå hårt på bilarna här uppe, säger han.

Med bara en vecka till jul klingar Boden lite extra starkt i många svenska öron. Bodens fästning, som avbildats på en tändstickstavla som kommit på avvägar i det tecknade tv-programmet Karl-Bertil Jonsson julafton, ligger bara några stenkast från Bilkompaniet Sigoros portar.

– I alla fall en av fästningarna, vi har flera stycken här uppe, säger Magnus Simonsson.

Firman, som är knuten till Mekonomen, blev Godkänd bilverkstad redan förra året. Magnus Simonsson minns det som en ganska enkel process.

– Jo, själva stickprovet var inte särskilt jobbigt. Sedan var det ju en del administrativt att fixa, säger han.

Verkstaden har dock en viss vana vid den typen av processer sedan tidigare, när de var certifierade för Fiat.

– Fast det är vi inte längre, i dag är vi en ren Mekonomen-verkstad.

Vanligaste bilen som rullar in till teknikerna är en Volkswagen. Oftast en Passat. Eller en Amarok, en typ av kärra som alla som någon gång upplevt ett rejält lager med nysnö på en grusväg längtar efter. Fyrhjulsdrift och rejält grepp. 

Enligt Magnus Simonsson har det där med att de är Godkänd Bilverkstad inte riktigt fått fäste i kundernas medvetande. Inte än i alla fall. Han tror att det över huvud taget är en större sak för verkstadskunder i södra Sverige. Men oavsett tycker han att det är en bra grej.

– Det är helt klart positivt. Vi jobbar hela tiden för att bli bättre både för vår egen skull och för att kunderna ska vara tryggare, säger han.

Året är snart slut, och de flesta av de senaste tolv månaderna har det ändå varit en hygglig omsättning på Bilkompaniet Sigoro i Boden – i nivå med 2019. Utom i december. De senaste restriktionerna har tagit hårt, enligt Magnus Simonsson.

Nu är det korttidsarbete som gäller fram till sista januari.

– Sedan kör vi förhoppningsvis så det ryker igen.

Fakta: Bilkompaniet Sigoro

Företaget har filialer i en rad städer: Kalix, Piteå, Luleå och Boden. Sammanlagt har de närmare 70 anställda och en omsättning på cirka 220 miljoner (2019).

Verkstaden i Boden har fyra anställda. Tre tekniker, plus en verkstadschef som även fungerar som kundmottagare, coach och administratör. 

Magnus Simonsson

Ålder 34 år.

Familj: Singel.

Intressen: Bilar och snöskotrar. 

Kör: Volvo XC 70 diesel från 2009, ”en riktig familjeräser som gått 36 000 mil”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *