Verkstaden måste styrka tillgång till tillverkarens tekniska information

Verkstaden måste styrka tillgång till tillverkarens tekniska information

Nu klargörs kravet på källa för teknisk information i kravdokumentet för Godkänd Bilverkstad.

Det nya är att verkstaden i samband med årlig kontroll ska kunna styrka elektronisk tillgång till teknisk information; reparationsanvisningar och serviceprotokoll, direkt hos fordonstillverkaren för de märken som verkstaden arbetar med. Detta ska ske genom att verkstaden påvisar för kontrollföretaget att den har användarkonton registrerade på respektive bilmärkes serviceportal.

– Naturligtvis kan man använda egna diagnos- och reparationssystem från en licensierad eftermarknadsaktör som AutoCom med flera i det dagliga arbetet om man så föredrar. Men för att borga för fackmässigheten, att reparationen utförs på sätt som inte medför att miljön eller trafiksäkerheten påverkas negativt, ytterligare ska tillgång finnas till fordonstillverkarens system, förklarar Joachim Due-Boje.

Han drar paralleller med juridiken där lagboken alltid är den korrekta källan.

– Precis som för en rutinerad fordonstekniker sitter mycket i juristens ryggmärg, men när allt kommer till kritan är det lagboken som ska användas och det som gäller, är rättesnöret, förklarar Jocke.

I kravdokumentet för GBV finns länkar till de båda svenska eftermarknadsportalerna Softbridge respektive ATI-Info.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *